Възгледите на йога за здравословно хранене

Възгледите на йога за здравословно хранене

 

 

Йогите делят храната на три групи. Към първата група на сатвичната храна, се причисляват пресните плодове и растящите над земята зеленчуци, зърнените храни, ядките, семената, медът, билковите чайове, млечните храни.

Втората група на раджастичните храни включва някои меса, рибата, кореноплодните зеленчуци, подправките, кафето, чаят, шоколадът. Тези храни се смилат трудно и дават много отпадни продукти. Бързото хранене също се смята раджастично. Към третата група на тамасичните храни спадат трудно смилаемите меса (свинското), яйцата, запържените мазнини, развалените и ферментирали храни и техните производни – оцет и алкохолни напитки. Преяждането също се смята за тамасично. След употреба на такива храни от тялото започват да се отделят неприятни миризми, в храносмилателния тракт се отделят газове и токсични продукти, духовното и възвишено отношение към живота се заменя с твърде материалистично. Йога препоръчва храните от първата група, тези от втората – да се избягват, а от третата – да се изключат напълно. Съвременната наука за здравословното хранене наистина препоръчва известно количество месо, риба и яйца, като необходим източник на незаменими аминокиселини, вещества, които организмът не може сам да синтезира, но и лекарите предупреждават, че месото не може да се разгради напълно, попада в дебелото черво и се подлага на гнилостно разграждане. Отделят се голямо количество токсични продукти, които се всмукват в кръвта, попадат в черния дроб, който изразходва енергия за обезвреждането им. Част от тези токсини остават в кръвта, попадат в мозъка и предизвикват сънливост, раздразнителност, агресивност. Други се разпространяват из цялото тяло, в ставите и мускулите. Това затруднява правилното изпълняване на йогийските асани и намалява ползотворния им ефект.

Това, че месото не е най-подходящата храна за човека, се разбира и като се сравни храносмилателната му система с тази на животните. Нашата е най-близка с тези на плодоядните животни – маймуна, мечка, катеричка. Не случайно йогите използват голямото разнообразие от плодове и ядки в своето хранене. Като прибавим и млечните продукти, то нуждите от незаменими аминокиселини се задоволяват напълно и без месо, риба и яйца.

Освен какво точно трябва да се яде, йогите имат и строги правила как трябва да се яде. Мисълта трябва да се насочва към поетата храна. Хапката трябва да се предъвква четиридесет пъти, преди да се глътне. Само така праната от храната може най-добре да се извлече и използва.

Подобни съвети за добро дъвкане дават и лекарите. Върху по-добре дъвканата храна въздействието на храносмилателните сокове е по-качествено, разграждането на веществата е по-пълно и усвояването по-добро, а отделените токсични продукти са по-малко. Освен това продължителното дъвкане е един от сигналите, достигащи до мозъка, който го информира, че сме поели достатъчно храна и е време да спрем. Другият сигнал е доброто напълване на стомаха. Затова са и съветите да се поемат обемни и нискокалорични храни, каквито са богатите на целулоза плодове и особено зеленчуците.

Наивно е да се мисли, че идеалното тегло и стройната фигура при йогите може да се дължи само на това, какво ядат и как го ядат. Най-важното и основното изискване е количеството на храната да е малко, йогата да е винаги леко гладен. Това е основна препоръка, която дават всички видни диетолози.

Каква е тайната при йогите? Това е комбинацията на йогийското дишане с йогийските пози, асани и спазването на горните изисквания към храненето. Вече казахме, че при йогийското дишане натрупаният въглероден диоксид и усилените дихателни движения, а при асаните силното разпъване в мускули и сухожилия, “подлъгват” организма, че е извършил голямо физическо натоварване, той започва да разгражда собствените си енергийни резерви от излишна мастна тъкан, без да е изразходвал толкова много енергия, за да изпълни дихателните упражнения и йогийските пози. Така чувството на глад при йогите не е така силно, това им позволява да поемат по-малки количества храна, да са винаги слаби, но здрави и жизнени.

 

д-р Георги Проданов 





{START_COUNTER}